Een paar dagen Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu Een paar dagen Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu

Een paar dagen Beijing!

Door: Jelle van 't Ooster

Blijf op de hoogte en volg Jelle

23 September 2013 | China, Peking

Hi everybody!
Afgelopen woensdag was het dan zover, de trip naar Beijing ging beginnen! Om 18:23 zouden we de trein hebben hier in Jinan. Omdat het een taxirit van een uur is, gingen we om 17:00 op zoek naar een taxi in de stad. Dit bleek niet helemaal handig te zijn, tijdens de spits blijkt het erg moeilijk te zijn een taxi te regelen. Uiteindelijk pas om half zeven een taxi gevonden, waardoor we dus onze trein gemist hadden. Op het treinstation bleek dat we het ticket zonder extra kosten konden omboeken, ideaal! De trein van 21:00 gehaald en om elf uur waren we Beijing en om twaalf uur in ons hostel. Nu kon het echt beginnen. Dag 1 zou de tempeldag worden!
's Ochtends over het historische Tian'an Menplein gelopen, en vanuit hier in de richting van de Tempel of Heaven gegaan. Dit was schitterend, de historie druipt er vanaf. Het is een majestueus tempelcomplex met als hoogtepunt het schitterende offerhuis en het park er omheen. Voor de lunch stond echte Roasted Duck gepland, in het restaurant Li Qun in een hutong (sloppenwijk). Dit werd ons aanbevolen en het was heerlijk, een hele eend gegeten met z'n vieren! En een eerste echt koude biertje erbij, heerlijk. 's Middags de Confuciustempel gezien, een mooie, rustgevende omgeving met een klein museum over Confucius, zeer interessant. 's Avonds stond het volgende hoogtepunt op het programma, de Wangfujing Snack Market. Een markt waar je alles kan eten, maar dan ook echt alles. Wij hebben een schorpioen, duizendpoot en tarantula gegeten, allemaal gefrituurd. Raar, en niet heel erg lekker, maar wel iets om mee te maken! Verder lagen er ook nog testikels, zeepaardjes en zeesterren zelfs, ongelofelijk.
Dag 2: De Verboden Stad. Om acht uur 's ochtends stonden we al in de rij, maar we waren niet de enigen! Voor ons stond een Canadees stel die op vakantie waren door Azië. Ze zijn met ons meegewandeld door de Verboden Stad en uiteindelijk hebben we het hele weekend met ze doorgebracht, heel leuk om zo veel mensen te leren kennen! De Verboden Stad zelf was indrukwekkend, groots en wijds. Vooral de ingang en het eerste plein met het hoofdpaleis waren ongelofelijk indrukwekkend, momenten om te onthouden! Uiteindelijk bijna het hele complex gedaan, het is enorm. 's Middags lekker geluncht en wat gedronken in het hostel tot 's avonds laat. Gezellig wat gekletst en uiteraard weer lekker gegeten. Kan niet vaak genoeg zeggen hoe heerlijk het eten is.
Dag 3: The Great Wall. Dit was een bijzondere dag. 's Ochtends heel vroeg opgestaan om er vroeg te kunnen zijn. Maar de heenreis bleek ontzettend moeilijk te zijn, via allerlei omwegen waar ik jullie niet mee lastig ga vallen, waren we er pas rond de middag. Maar toen we eenmaal op de Muur waren, bleek het het allemaal waard te zijn. Wat een kippenvelmoment, al het historisch besef kwam naar boven en dit was voor mij het hoogtepunt van het weekend. Ik hoop dat je een beetje uit de foto's kan opmaken hoe schitterend het was. De terugreis ging een stuk soepeler en met z'n allen gegeten bij het hostel.
Dag 4: De Antiekmarkt en Lamatempel. 's Ochtends de Antiekmarkt met een indrukwekkende hoeveelheid prullaria te koop. Niet per se mijn ding, maar wel leuk om te zien. 's Middags was voor mij het hoogtepunt van de dag, de Lamatempel. Het is een schitterend Tibetaans tempelcomplex in de stad. Ontzettend rustgevend in een indrukwekkende religieuze atmosfeer. Veel mensen bidden er en verbranden wierook, wat het de sfeer versterkt. Hierna nog wat door de stad geslenterd en wat van het echte Beijing gezien. Toen was voor mij de koek op, ontzettend vermoeid en helemaal gesloopt van eens schitterend maar vermoeiend weekend. De dumplings 's ochtends, de Verboden Stad, de Muur, de Lamatempel en al het eten van de straat, het was een superervaring!
Vanaf vandaag begint het 'gewone' leven weer, maar op 1 oktober hebben we weer een week vrij, dus dan gaan we weer wat leuks plannen!
Tot de volgende keer!

• 23 September 2013 - 10:06

John:

Goedemorgen Jelle,

Ja nou ik ga wel Grieken of 'n frietje bij pietje en laat de rest aan de plaatselijke bevolking over niet mijn ding maar goed je moet het toch 'n keer geprobeerd hebben toch en ben blij dat jij dat gedaan hebt hihihi.
    Ja het lijkt me ook een vermoeide reis maar ook mooi dat zou ook mijn ding zijn lekker reizen en cultuur snuiven (muv eten insecten) en dan die muur ja een heel eind. Voor een zitplaats in de metro hoefde je ook niet te rekenen als ik je foto zo zie, leuk om het allemaal mee te maken.

Fijn om toch even met je mee te reizen, op naar het volgende verslag.
    Voorzichtig en groetjes,

John

• 24 September 2013 - 02:35

Robin:

Jelles!
    Nou nog een kangaroo eten en dan is je lijstje compleet! :D

• 24 September 2013 - 16:01

Lottee:

Cooolcoooolcooolcoool!

XXxxxxxxxxxxxxx

• 29 September 2013 - 20:36

Johanna:

Hoi Jelle,

Wat weer een superervaring voor je. Heerlijk om weer een beetje te volgen wat je allemaal gedaan hebt, indrukwekkend! En wat een leuke foto's, fijn om zo toch een beeld te krijgen van wat je allemaal gezien hebt, hoewel een foto natuurlijk nooit het gevoel en de echte werkelijkheid weer kan geven.
    Alleen, wat je allemaal gegeten hebt, nou daar ben ik niet echt jaloers op, maar ik vind het knap van je.
    Nog een paar fijne weken en op naar de "herfstvakantie", ben benieuwd wat je gaat plannen.

De groetjes van ons allemaal en een dikke knuffel van mij :-)
    Johanna xxx

• 30 September 2013 - 18:03

Wilma:

Hoi Jelle, zo te lezen vermaak je je wel!!! Groot gelijk, blijf vooral genieten! Het gewone leven duurt nog zoooo lang... Heel veel groetjes van de van tilburgjes

• 09 Oktober 2013 - 17:23

Corry:

Hé lieve Jelle,
    Wat een fantastisch verslag!! Je moet journalist worden.

Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Vooral die insectensaté's lijken me de moeite waard...

Liefs Corry