Thailand en weer terug! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu Thailand en weer terug! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu

Thailand en weer terug!

Door: Jelle van 't Ooster

Blijf op de hoogte en volg Jelle

11 December 2013 | Thailand, Phuket

Wauw, that has been a while!
In de tijd dat ‘de wereld’ zich zorgen maakte of Zwarte Piet een Witte Piet moest worden en Vitesse op weg is naar een kampioenschap, kabbelde mijn leven in China door en heb ik een supervakantie gehad in Thailand! De afgelopen maanden zijn er in China geen public holidays geweest, dus heb ik ook geen officiële vrije dagen gehad om rond te kunnen reizen. Wel leef ik hier een studentenleven. Doordeweeks sporten, een aantal colleges volgen en nieuwe mensen ontmoeten. De colleges zijn, met uitzondering van één of twee vakken, nog steeds niet heel erg uitdagend. In de tussentijd heb ik twee testmomenten gehad; een presentatie en een midterm. De presentatie was een inkoppertje. Het niveau Engels van de Chinese studenten en inhoudelijk niveau van het vak gecombineerd zorgde ervoor dat we niet heel erg ons best hoefden te doen voor een goeie presentatie.
In het weekend is er vaak een verjaardag in de dorm en doen we een drankje met z’n allen. Chinezen zijn echter niet echte feestneuzen. Je krijgt ze er echt niet van overtuigd dat het gezellig is om een keer mee te komen. Als je hier over campus loopt op een vrijdag of zaterdagavond rond een uur of tien, zitten veel klassen nog vol met studerende Chinezen, ongelofelijk! Meestal eindigen wij onze avond in Yosmite, een restaurant wat drie avonden in de week omgetoverd wordt tot bar waar de internationale studenten bij elkaar komen. Hier kunnen we onder het genot van een Westers drankje en Westerse muziek op stap gaan. Leuk om zo, naast de Chinese ervaring van uitgaan, ook een soort oase van herkenning te hebben.
Maar genoeg over mijn leven in China, er stond een geweldige twee weken in Thailand te wachten! Eindelijk Robin weer zien en heerlijk met z’n tweetje genieten van een tropisch oord. We hadden een hotel geboekt op Patong Beach, Phuket. Was nog een behoorlijke ervaring om er te komen. Ik vloog vanuit Shanghai, via Kuala Lumpur naar Phuket. Dit betekende een treinreis van 4 uur van Jinan naar Shanghai. Omdat ik pas na middernacht vanuit Shanghai zou vliegen, zorgde ik ervoor dat ik rond etenstijd in Shanghai zou zijn. Zo kon ik nog een paar uurtjes genieten van de schitterende Pudong skyline van Shanghai. En wat is het schitterend, wat een verschil van Beijing en Jinan, je hebt echt gelijk het gevoel dat je in een enorme wereldstad rondloopt. En het beste van allemaal, ik kon in het Engels mijn koffie bij Starbucks bestellen, dat was in Jinan nooit gelukt. Na een paar uur pakte ik de metro verder naar Pudong International Airport. Blijkbaar gaat deze ’s avonds niet meer helemaal naar het vliegveld, dus moest ik alsnog een avontuurlijke taxirit ondergaan er naartoe. Vanuit Shanghai naar Kuala Lumpur door de nacht, gelukkig konden ze voor mij drie stoelen vrijmaken! Lekker een paar uurtjes kunnen dutten. Vervolgens begon de hel. In Kuala Lumpur moest ik vijf uur wachten op de volgende vlucht naar Phuket. En de transithal van Kuala Lumpur is niet echt een fijne plek om te verblijven. Kreeg mijn laptop niet aangesloten en het eten was niet te eten, dus dat waren een paar lange uurtjes. Eindelijk vertrok mijn vlucht rond de middag. De laatste anderhalf uur naar Thailand. En Phuket Airport is nog erger om te verblijven.. Hier zou ik acht uur wachten totdat Robin aankwam. Gelukkig kreeg ik mijn laptop aangesloten en had ik een aantal nieuwe seizoenen aan series gedownload. Zo werd het wachten iets verbeterd en na acht uur kwam Robje eindelijk door de deuren van de hal lopen! Heerlijk om elkaar weer te kunnen knuffelen! Gelijk de taxi gepakt en na een klein uurtje kwamen we in het hotel aan.
Heerlijk! Dat gevoel van vakantie was weer helemaal terug! 30 graden overdag, 30 graden ’s avonds, ideaal. De eerste paar dagen hebben we lekker op het strand gelegen, genoten van heerlijk eten en lekkere drankjes op het strand. Op de eerste zaterdag zijn we gaan stappen met z’n tweeën. Wat een ervaring is dat zeg.. Op elke hoek van de bar staan paal’danseressen’ die niet echt kunnen dansen en overal kom je de vieze oude kerels tegen die op zoek zijn naar een verzetje. Buiten dat dit best wel creepy is, was de avond ook fantastisch. We hebben onze ogen uitgekeken naar alle gekke toeristen om ons heen. Op zondag hebben we twee scooters gehuurd en hebben we het eiland rondgetoerd. Voor 12 euro twee scooters voor de hele dag! De ideale Thailand ervaring, en je kunt je maar beter aanpassen aan het chaotische gedrag van iedereen, anders overleef je het niet.
Daarna hadden we twee dagen in de jungle van Khao Sok geboekt. Een enorm hoogtepunt van de trip! We hebben olifant gereden, een kanotocht over de rivier gehad overdag en ’s nachts en een lange wandeling door de jungle gehad met gids. Echt, fantastisch!
Omdat ik een nieuw visum moest regelen om China terug in te kunnen, moesten we kijken waar we dit konden doen. Eerste plan was de nachttrein naar Bangkok nemen om daar de ambassade te bezoeken. Maar goed dat we dat niet gedaan hebben, vanwege de demonstraties in de hoofdstad waren alle ambassades gesloten. Gelukkig was er dichterbij (8 uur in de bus, heen en 8 uur terug) in Songhkla een Chinees consulaat. Hier had ik binnen een dag mijn toeristenvisum geregeld! De lange uren in de bus waren gelukkig wat interessanter dan 8 uur in lijn 77 van Venlo naar Roermond, hebben schitterende natuur en het echte Thaise leven gezien.
Omdat het zo snel geregeld kon worden, hadden we nog een heerlijk laatste dagje in de tropische zon op het strand en een laatste diner bij Dee-Lish, het restaurant om de hoek. Helaas komt aan alle mooie dingen een eind en moesten we de dag erna weer afscheid van elkaar nemen, dat was wel bijna net zo moeilijk als een paar maanden geleden in Nederland. Gelukkig had Robin een aantal mooie trips op de planning staan (Tasmanië en de Westcoast), waar ze nu middenin zit.
In China begon voor mij de maand december. Dat betekent een feestmaand; Sinterklaas, Kerstmis en Oud op Nieuw. Maar.. Niet in China! Van 3 tot 6 december kwam Vester over in Jinan. We hebben een dagje Beijing gedaan en ik heb Vester twee dagen rondgeleid door Jinan. Hij is nu in Taiwan en sluit zijn vakantie af in Borneo, veel plezier nog Ves!
De afgelopen week is voor mij dan toch echt het studeren begonnen, in de eerste twee weken van januari zijn de tentamens hier. Om toch een beetje kerst te kunnen vieren, heb ik een mooi vooruitzicht; papa, mama, Sanne en Lotte komen over naar Jinan en Beijing! En om de motivatie voor de tentamens hoog te houden; op 19 januari vlieg ik naar Sydney om een maand lang Australië te ontdekken samen met Robje! Als dat geen perfecte afsluiter is..

  • 11 December 2013 - 09:55

    Robin:

    Hi schatje,
    Nog steeds na-genietend van onze reis in Thailand, verheug ik me nu ontzettend op je komst in Australie. Je gaat het fantastisch vinden! Nu druk met onze voorbereidingen wat we allemaal samen willen gaan zien, met al enkele hoogtepunten op de planning! Moppie, geniet nog lekker van China! En over precies 40 dagen sta ik op het vliegveld van Sydney op je te wachten!
    Dikke kus! Xxx

  • 11 December 2013 - 10:10

    Mamma:

    Lieve Jelle, Fijn om via deze weg ook weer wat van je te horen. Thailand was hartstikke leuk, dat is wel duidelijk vanuit jullie beider verhalen. Maar ja, het kan niet altijd vakantie zijn en af en toe moet je ook nog wat "studeren", dat was de deal! Maar je beleeft zoveel mooie momenten naast je studie, die neem je mee voor je hele leven!!! We hebben toch geprobeerd om je wat van Sint Nicolaas mee te laten genieten middels tastbare cadeautjes en skype-contact. En ondanks het feit dat de realiteit (op een kamer in Jinan zonder Sint en Piet) dan wat kil is, hopen we toch dat je er van genoten hebt. We kijken er enorm naar uit om je weer te zien en in de armen te sluiten. Ook onze visa laten op zich wachten en we denken dat ook wij ze op het laatste moment zullen ontvangen. Komt goed, het belangrijkste is dat we je volgende week weer zien!!! Weet niet of je het al weet maar Elmar en Iris hebben een gezonde dochter Anouk gekregen. Lieve schat veel liefs van iedereen en een dikke knuffel xxxxxxxxmamma

  • 11 December 2013 - 12:24

    Vester:

    Jelle,
    Ook via deze weg bedankt voor de gastvrijheid en het goede gidsen door Jinan (en Beijing). Je kent de weg al erg goed daar! Veel succes en plezier nog.
    groet uit Taiwan,
    Vester

  • 11 December 2013 - 13:10

    Paul:

    Ha Jelle,

    Heel erg leuk te lezen wat je allemaal meemaakt, doet, voelt enz. Pffff, wat is studeren in het buitenland zwaar he? Hahaha. Wens je daar de tijd van je leven, maar dat lukt wel zo te horen. Heel veel plezier als pa, ma en je zusjes komen en natuurlijk ook veel plezier in Sydney over enkele weken.

    Groeten, Paul

  • 11 December 2013 - 15:16

    JOhn:

    He Jelle,
    Ja ik heb al heel wat meegekregen met jullie reis in Thailand ook met die scooters het was maar goed dat ik er niet bij was want het zijn kamikaze scooters maar goed ieder zit weer op zijn plek in zijn eigen land gezond en wel. De heen reis naar Thailand was net zoals bij de NS wachten ,overstappen en ga zomaar door.
    In China gaat het ook goed als het zo lees nou wat wil je nog meer. Ik denk dat deze studiereis/vakantie Thailand en vakantie Australië je/jullie nooit zullen vergeten.
    Goed succes nog die 40 dagen daar in China dan ben je weer bij Robje. Doe voorzichtig en de rest hoor ik wel straks in Australië via app/facebook/Skype.

    Groetjes,
    John

  • 12 December 2013 - 14:20

    Corry :

    Hoi lieve Jelle,

    Wat een boeiend verslag heb je weer geschreven!! Leuk om te kunnen lezen wat je zoal allemaal doet.

    Je reis naar Thailand met Robin was natuurlijk een hoogtepunt. Leuke foto's!

    Wij hebben hier gezellig Sinterklaas gevierd met Jet, Jaap, Lotte, Sanne, oma en onze kinderen met aanhang. We misten je wel. Maar we hebben toch even met je kunnen praten via Skype.
    Volgend jaar ben je er hopelijk weer bij!!

    Hier gaat t allemaal goed. Amber, Jasmijn en Jochem zijn allemaal erg druk met hun werk. Vooral voor Amber is het een zware tijd want al die kinderen in haar klas zijn hyper door de Sint en Kerst. Dit weekend gaat ze weer verhuizen naar haar nieuwe appartement in Utrecht.

    Veel plezier met je familie volgende week een heeeeeel fijne feestdagen!!

    Liefs Corry

  • 14 December 2013 - 13:18

    Johanna:

    Hoi lieve Jelle,

    Wat fijn om weer wat van je te horen, dat was zeker een lange tijd, maar dan heb je ook wat :-).
    Een fijn, uitgebreid en goed verslag. Erg leuk om te lezen.
    Fijn dat het goed gaat in China en wat een heerlijke vakantie heb je gehad samen met Robje in Thailand.
    Ik weet 100% zeker dat jullie twee enorm genoten hebben. Mooi zo!
    Nu nog even een maand doorkomen in China, maar gelukkig komen je ouders en zusjes bij je op bezoek, en dan op naar Australië.
    Ik weet zéker jou kennende en Robin, zul je het werkelijk fantastisch gaan vinden om dat avontuur samen met haar te gaan beleven.
    Kan niet wachten om van jullie te horen hoe geweldig jullie het samen daar gaan vinden.
    Jelle, héél veel groeten van ons allemaal en een dikke knuffel van mij voor jou

    Liefs, Johanna xxx

  • 16 December 2013 - 17:06

    Trudi:

    Hoi Jelle. Wat een leuk en lang verslag van China en Thailand.En nu Kerst met je ouders en zusjes en dan tentamen en dan.....op naar Robin in Australië. Ik wens jullie een hele fijne tijd daar. Geniet er samen van en ik wacht op de verslagen en foto's. Dag Jelle een hele fijne Chinese Kerst en de allerbeste wensen voor 2014. Groetjes s van William en Trudi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Welkom op mijn profiel! Ik ga het komend half jaar een ontzettend spannende tijd tegemoet. Een semester studeren in China! Om wat specifieker te zijn zal ik verblijven in Jinan. Een half jaar studeren, nieuwe taal (proberen te) leren, nieuwe mensen leren kennen en het Verre Oosten ontdekken! Als klap op de vuurpijl zal ik na mijn semester een aantal weken met Robin door het zuiden van Australie trekken. Ik houd jullie op de hoogte!

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 10003

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 20 Februari 2014

Semester Studie in Jinan

Landen bezocht: