National Holiday - Reisverslag uit Jinan, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu National Holiday - Reisverslag uit Jinan, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu

National Holiday

Door: Jelle van 't Ooster

Blijf op de hoogte en volg Jelle

08 Oktober 2013 | China, Jinan

Hi everybody!
Afgelopen week was het hier National Holiday, heel China heeft dan op hetzelfde moment vakantie een week lang. Van horen zeggen wist ik dat het dan overal in China enorm druk is, dus heb ik besloten om hier in Jinan te blijven en de omgeving een beetje te gaan verkennen. Dat begon op vrijdag de 27e september met een aantal drankjes met een groep Europeanen en een Australier in het Thousand Flower Park hier in Jinan. Toen bleek dat wij nog in het park waren toen de poorten al gesloten waren, besloten we om maar terug te gaan naar de campus. Dus als een stel rebellen over de poorten geklommen en onze weg terug gevonden naar de campus. Hier was in de dorm een Arabische verjaardag aan de gang, waar we volgens goed gebruik bij aan konden sluiten! Zo de avond gezellig afgesloten.
In dat weekend had ik afgesproken om met Catherine (Engelse naam van een Chinese) een lunch te hebben met wat vrienden van haar. In een heerlijk dumpling restaurant gegeten, veel te veel natuurlijk! Daarna hebben ze me het Da Min lake laten zien, hier midden in de stad. Een oase van rust in een vervuilde stad als Jinan.
Na het weekend twee leuke avonden gehad op maandag en dinsdag. Maandag met Sebastien (Basti voor vrienden en kennissen) noodles gegeten of campus met een groepje. Hij weet echt alle plekken waar je lekker kan eten hier, en ben later in de week nog met m naar een Koreaans restaurant gegaan. Ik denk dat ik nooit meer Chinees kan eten als ik terug ben, het is niet te vergelijken met het eten hier. Dit is de hemel. Na het avondeten buiten gehangen met een groep Zuid-Amerikanen. Ook gehoord dat er een Nederlandse zou zijn! Op dinsdagavond zijn we weer met een groepje Europeanen, een Amerikaan en twee meiden van de Maldiven naar de avondmarkt hier in Jinan gegaan. Een straat gevuld met mensen en eten. Alles wat je maar kan verzinnen steken ze een stokje doorheen en gooien het op de barbecue. Heerlijk gegeten en veel gelachen met de groep, vooral om al die gekke Chinezen die ons aanstaren alsof we aapjes in een dierentuin zijn.
Op donderdag toch een uitstapje gemaakt buiten Jinan, naar Taishan Mountain. Een van de heilige bergen in China, en wordt gezien als de heiligste van allemaal. Vanuit het taoistische geloof wordt hij vereerd. 6.200 traptreden omhoog, een 9 kilometer lange hike. En we waren niet de enigen; zoals je in de foto's kan zien zijn we met duizenden Chinezen omhoog geklommen. Na een tijdje raakten we hier wel aan gewend. Tijdens onze pauzes werden we ook nu weer aangestaard en werden er foto's van ons gemaakt. Aan de kinderen wordt uitgelegd dat we buitenlanders zijn en vaak worden we dan aangezien voor Amerikanen. De wandeling omhoog was niet zo bijzonder qua omgeving, maar het uitzicht bovenop maakte alles goed, wat een schi-tte-rende view!! Omdat we hier iets te lang van genoten hadden, moesten we ons haasten voor de trein en zijn we de andere 6.200 omlaag gerend. Op zaterdag hebben we de volgende heuvel bedwongen, Qi Fu Shan (in Jinan zelf). Dit was boeddhistisch, met een enorme gouden boeddha naast het mooie uitzicht over Jinan.
Zondag had ik met de Nederlandse delegatie afgesproken om wat te gaan eten, we zijn met z'n drieën hier. Na het eten met Lisa nog wat gedronken buiten de dorm. Hier Ali, Afghaan, en Ali, Pakistaan en Emmett, Canadees ontmoet. Ook ZhengGe sloot zich aan bij ons, een aparte man, je kunt hem vergelijken met mr. Chow (voor degenen die the Hangover trilogie gezien hebben). Hij kon alleen Chinees, en daar hebben Ali de Pakistaan en ik geen kaas van gegeten. Dus werd onze hele avond vertaald. Maar wat hebben we gelachen. Uiteindelijk nam hij ons mee om te gaan eten en drinken, China Style. Dat betekent bij elke proost je bekertje ad fundum leeg drinken en veel blijven eten van de barbecue. Zo werd de avond snel gezellig. Hij heeft ons ook nog meegenomen naar een club in de stad, en heeft alles voor ons betaald, ongelofelijk. Daar bovenop heeft hij misschien ook nog een baantje voor ons, als model, en toen moest ik helemaal lachen. Maar we zullen zien, wordt hier veel gedaan met buitenlanders en kunt zo gemakkelijk wat geld verdienen.
Zoals jullie kunnen lezen heb ik veel gedaan, veel nieuwe mensen leren kennen en goed hier de omgeving wat kunnen verkennen! Een hele goeie vakantie gehad dus. Vandaag is het 'normale' leven weer begonnen met colleges. Vandaag me ook ingeschreven bij een fitnesscentrum hier om de hoek, zodat ik een beetje in shape kan blijven. Kan natuurlijk niet teveel achterop raken op mijn volleybalbuddies in Nederland.
Tot de volgende keer allemaal!!

  • 08 Oktober 2013 - 16:02

    Mamma:

    Lieve Jelle, Heerlijk om te horen en zien dat je inmiddels veel gezellige en bijzondere mensen hebt leren kennen. Door de foto's krijgen we toch een beetje een indruk van alles wat je bezoekt. In alle verslagen komt wel naar voren dat het eten toch een belangrijk en heerlijk deel van de dag is. Houden zo en veel voorproeven, want dan kunnen wij het ook uittesten in december! LEKKER ETEN is toch een bezigheid die wij als gezin hoog in het vaandel hebben staan, daar krijgen we goede zin van!! Afgelopen zaterdag heb je kunnen zien, hoe spannend de H1 de volleybalwedstrijden maken. Dus het blijft zeker van belang om "in shape" te blijven..........misschien ook goed voor het modellenwerk??!!
    Lieve schat, geniet nog volop. We hopen je in ieder geval de 20e december weer even lekker te knuffelen!! Heel veel xxxxxxxxx van ons allemaal, Sanne, Lotte, pappa en mamma.

  • 08 Oktober 2013 - 16:19

    John:

    He Jelle,
    Ja zo zit je in het park en ineens moet je klimmen hebben de chinezen toch gelijk apen in een kooi hihihi.
    Ja mooi daar en die boeddha past net niet achter in me tuin. Als ik de foto's zo zie is het ook mooi daar alleen de cultuur denk ik is toch veel aanpassen ook het eet gewoonte, hier is de chinees gewoon op zijn Hollandst aangepast. Ja leuk als je allemaal mensen ontmoet en ook nog zo gastvrij zijn en ook nog goed verzorgt wordt. En als je de berg opgaat laat de rest dan thuis jonge lijkt wel een volksverhuizing. Ik neem aan dat je aan het aftellen bent nog even en dan zie je Robin en kunnen jullie elkaar weer om de nek vliegen (zolang het maar niet in de haren is).
    Jelle, doe voorzichtig en pas goed op jezelf en die periode samen met Robin geniet van elkaar en met elkaar van de vakantie en de mooie momenten ook daar natuurlijk voorzichtig.

    Groetjes,
    John

  • 09 Oktober 2013 - 17:29

    Corry:

    Hoi lieve Jelle,

    Weer een fantastisch verslag. Samen met de foto's krijgen we een goede indruk. Het leven draait daar wel om eten, krijg ik de indruk. Nou niks mis mee, heerlijk lijkt t me.

    Zeg en bij dat modellenwerk wel de kleren aanhouden hé....

    xxxx Corry

  • 09 Oktober 2013 - 19:39

    John:

    Hmm Jelle,

    Ja ik denk dat ik een maand te vroeg is met Robin daar kwam ik vanmorgen achter met Skype met haar.
    Oké dus je moet nog een maandje wachten.

    Groetjes
    John

  • 11 Oktober 2013 - 10:46

    Oma Van 't Ooster:

    Hallo lieve Jelle,
    Ik zit samen met Margriet aan de koffie en we zitten nu jouw verslag te lezen.
    Fijn dat je het zo goed naar de zin hebt en dat ik zo kan lezen hoe het met je gaat. Wat zie je een mooie dingen en maak je een hoop mee.
    Hier is alles ook goed, ik vertrek 22 oktober voor 9 dagen naar Israel, moet nog even wennen aan het idee.
    Hou je haaks veel liefs oma en Margriet

  • 13 Oktober 2013 - 17:15

    Johanna:

    Hi lieve Jelle,

    Wat leuk om weer zo'n uitgebreid verslag van je te lezen.
    Fijn dat je steeds meer mensen en allerlei nationaliteiten leert kennen.
    En wat het eten betreft, tja daar is denk ik al genoeg op gereageerd, dus geniet er maar lekker van. Leuk dat je ook alles probeert en er zo van kunt genieten.
    En wedden dat ze in het fitnesscentrum gewoon de satétjes op de barbecue hebben liggen?
    Nu weer een paar weken naar college en dan lekker vakantie met Robin, nog even.
    Die stoere meid van jou en mij springt gewoon uit een vliegtuig. Niet te geloven en ze geniet er ook nog van.
    Lieve Jelle, geniet nog volop. Wij horen het graag!
    Groetjes van ons allemaal en een dikke knuffel van mij XXX
    Johanna :-)

  • 18 November 2013 - 11:28

    Marlies Lennaerts:

    Ha jelle ,regelmatig kijk ik even naar je fantastische avontuur. Leuk om te lezen hoe je het maakt en wat je allemaal mag ervaren, geweldig! Groetjes ook aan Robin, geniet ervan! Marlies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Welkom op mijn profiel! Ik ga het komend half jaar een ontzettend spannende tijd tegemoet. Een semester studeren in China! Om wat specifieker te zijn zal ik verblijven in Jinan. Een half jaar studeren, nieuwe taal (proberen te) leren, nieuwe mensen leren kennen en het Verre Oosten ontdekken! Als klap op de vuurpijl zal ik na mijn semester een aantal weken met Robin door het zuiden van Australie trekken. Ik houd jullie op de hoogte!

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 10009

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 20 Februari 2014

Semester Studie in Jinan

Landen bezocht: