Life's getting better! - Reisverslag uit Jinan, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu Life's getting better! - Reisverslag uit Jinan, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu

Life's getting better!

Door: Jelle van 't Ooster

Blijf op de hoogte en volg Jelle

18 September 2013 | China, Jinan

Goeiemorgen voor mij en goeienacht voor jullie!!
Mijn derde verslag alweer, er is veel gebeurd in de tussentijd! Veel mensen ontmoet, colleges beginnen te lopen en het leven wordt wat gemakkelijker. Beginnen bij het begin. Ik heb vorige week eindelijk mijn campus kaart en registratie kunnen regelen. Campus kaart geldt hier als chipknip voor het eten in de dining hall, dus nu kon ik ook fatsoenlijk eten. En het eten is heerlijk! Vorige week donderdag heb ik samen met mijn buddy een extra dekbed gekocht, ik had namelijk ontzettende last van mijn nek, rug, heup en knieën omdat het bed veel te hard is. Gelukkig helpt het dekbed perfect, en slaap ik sindsdien weer gewoon hele nachten zonder al te veel pijn. Tijdens dit shoppen ook een stukje van de stad gezien tijdens lunchtijd, en dat is wel bijzonder. Overal verschijnen er opeens restaurantjes en iedereen komt naar buiten om lunch te bakken. Eten en het materiaal ziet er allemaal heel schoon uit, dus het lijkt goed te eten. Pas op de terugweg (dus als de lunch voorbij is) ruik je alles door elkaar, wat behoorlijk misselijkmakend is voor een verwende West-Europese maag.
Afgelopen zaterdag was het dan zover, de 28 kilometer wandeling door een natuurpark in de suburbs van Jinan, de "Jixi Walking Fair Festival". Om half zeven (!) verzamelen bij de ingang hier, waar we ontbijt kregen. Een McDonalds ontbijt, maar beter dan in Nederland. Een Aziatisch pannekoekje gevuld met bacon en ei, een soort McChicken en een beker soja melk en kop koffie. Daarna in de bus, toen we op locatie aankwamen begon het spektakel. Toen we daar aan kwamen bleken we de enige niet-Chinezen en wilde iedereen met ons op de foto, handtekeningen en meer foto's. Vooral onze twee kleinsten (twee meiden van de Maldiven) en de langste (ikzelf) waren het populairst op de foto. Ontzettend lachen natuurlijk, maar op sommige momenten leek het alsof er een bataljon journalisten op ons afkwam, omdat ze allemaal spiegelreflexcamera's van Nikon of Canon hebben. Heel apart om mee te maken, en het zou de hele dag zo doorgaan, ongelofelijk. De wandeling was verdeeld in twee delen en halverwege zouden we lunch krijgen en 's avonds avondeten en een show. Tijdens de wandeling veel met iedereen gekletst en veel mensen ontmoet. Uit alle windrichtingen kwamen ze, van Costa Rica tot Polen en van de Maldiven tot de VS. Het park stelde niet zoveel voor, maar de wandeling was er niet minder zwaar om! 's Avonds op tijd weg gegaan, om bij de campus nog wat te eten, omdat er weinig voorzieningen waren in het park. Toen we uit de bus kwamen, werd de schade zichtbaar, iedereen liep mank en had moeite met lopen. Ik heb nog steeds last van mijn knieën ervan, maar het was het waard! Veel gezellige mensen ontmoet en met een groepje afgesproken om tijdens de eerste holidays naar Beijing te gaan. Super! En deze Mid-Autumn holidays zijn morgen en overmorgen. Dus we gaan van vanmiddag tot zondagavond naar Beijing, ben ontzettend benieuwd!
Ik wil jullie via deze weg allemaal ontzettend bedanken voor alle steun, reacties en harten onder de riem! Het is heerlijk om zoveel contact te hebben met het thuisfront en met Australië!
Begin volgende week een nieuw verslag, over het hopelijk schitterende Beijing.

  • 18 September 2013 - 05:36

    Robin:

    Hi liefje,
    Ik vind het ontzettend fijn om te lezen dat je je steeds meer thuis gaat voelen in China! Nog een paar uurtjes, en dan hop! Naar Beijing! Benieuwd wat je van deze stad vindt en wat voor nieuwe indrukken je allemaal gaat zien en meemaken! Ook nog eens met een leuk gezelschap, denk en hoop dat je topdagen tegemoet gaat! Maar we houden elkaar op de hoogte, fotomodel. Trouwens heel leuk om te zien dat jou foto's totaal anders zijn dan mijn foto's. Twee echt compleet andere werelden, heel vreemd. Veel plezier schat komende dagen schat, ben benieuwd naar je volgende verslag en foto's!
    Veel liefs en een dikke kus vanuit Gaythorne, Brisbane. xxxxxxx

  • 18 September 2013 - 09:01

    Mamma:

    Liefste Jelle,
    Hartstikke fijn, dat een aantal zaken wat gemakkelijker verlopen. En natuurlijk....het belangrijkste..., dat je wat meer mensen om je heen gaat verzamelen! Beijing wordt vast superleuk! Ben ook wel benieuwd hoe je studie daarna zal gaan verlopen. Colleges op z'n Chinees blijft moeilijk en kan toch niet de bedoeling zijn. Voor de ontspanning en om het "gebroken" lijf weer op te krikken, zal even lekker sporten ook niet verkeerd zijn. Misschien een Chinees/Amerikaans potje basketballen/volleyballen in de universitaire sporthal?? Grappig dat je zoveel bekijks hebt als nuchtere Hollander zonder sterrenstatus. Maar dat heeft pappa ook al menig keer mogen beleven. Het blijft echt een andere cultuur voor ons Westerlingen, maar dat maakt het ook interessant en spannend. Neem alles in je op, het wordt een stukje levenservaring dat niemand meer van je af zal pakken. Lieverd, geniet van je vrije dagen in Beijing en laat na die tijd weer wat van je horen! Dikke knuffels van ons allemaal Sanne, Lotte, pappa en mamma xxxxxxxxxxxxx

  • 18 September 2013 - 16:19

    Corry:

    Hoi lieve Jelle,

    Wat een leuk verslag weer. Fijn dat alles een beetje op zn pootjes terecht begint te komen. En dat je je draai gevonden hebt. Dat eten ziet er allemaal heerlijk uit.
    Zeg... wat doet die man met die regenjas in de sloot????? Slangen harpoeneren (is dat een woord?)?

    Ziet er een beetje doelloos uit....ha ha.

    Veel plezier in Beijing

  • 18 September 2013 - 23:12

    John:

    Hoi Jelle,
    Hmmm klinkt net zoals bij Robin allemaal heerlijk en gezellig (makkelijk van hier uit) maar ik begrijp uit je verslag dat je het nu gevonden hebt en alles zowat op de rails hebt. Mooi en ook nog lekker genieten en het opsnuiven van het cultuur wat het is toch weer heeeel anders en dan nog daar waarvoor gegaan bent je studie.
    En zoals ik de foto's zie is het toch af en toe even achter je oor krabben van wat zijn ze aan het doen.
    Goed doe rustig aan en tot volgende keer.

    Groetjes en succes

  • 19 September 2013 - 21:23

    Johanna:

    Lieve Jelle,

    Wat weer een leuk en interessant verslag van je om te lezen.
    Ik merk inderdaad dat je het steeds beter naar je zin gaat krijgen.
    Nog even en je bent wereldberoemd in China, haha, ze kunnen dan ook niet makkelijk om/over je heen ;-)
    Nu ben je in Beijing, dát lijkt me een echt leuke ervaring.
    Ik ben hartstikke benieuwd naar je verslag over deze dagen, enne... vergeet niet de bicycles te tellen daar in de stad, ben benieuwd of het klopt :)

    De foto's zijn echt bijzonder, wat zul je regelmatig raar opkijken daar.

    Héél veel groetjes van ons allemaal uit Helje Dörp
    En een dikke knuffel van mij XXX

  • 23 September 2013 - 04:56

    Jelle Van 't Ooster:

    Dank jullie allemaal voor alle leuke reacties! Is heel leuk om te horen dat iedereen een beetje meeleeft, maakt het allemaal wat beter. En Corry: Hij is aan het vissen met een netje, in een paar minuten had hij drie grote vissen gevangen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Welkom op mijn profiel! Ik ga het komend half jaar een ontzettend spannende tijd tegemoet. Een semester studeren in China! Om wat specifieker te zijn zal ik verblijven in Jinan. Een half jaar studeren, nieuwe taal (proberen te) leren, nieuwe mensen leren kennen en het Verre Oosten ontdekken! Als klap op de vuurpijl zal ik na mijn semester een aantal weken met Robin door het zuiden van Australie trekken. Ik houd jullie op de hoogte!

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 10008

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 20 Februari 2014

Semester Studie in Jinan

Landen bezocht: