Aankomst en settlen - Reisverslag uit Jinan, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu Aankomst en settlen - Reisverslag uit Jinan, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu

Aankomst en settlen

Door: Jelle van 't Ooster

Blijf op de hoogte en volg Jelle

10 September 2013 | China, Jinan

Ni Hao!

Dan eindelijk het tweede verslag! Inmiddels ben ik aan mijn vijfde dag bezig in Jinan, er is al veel gebeurd. We beginnen bij het begin!
Het afscheid op Schiphol met papa, mama, Lotte, Sanne en oma was een moeilijk afscheid, maar er was geen twijfel! Hele lieve brieven van iedereen, met nog een kaart van Robin om te lezen in het vliegtuig, al die steun helpt heel erg. De vlucht ging super! Had een plek naast me vrij, twee films gezien, heerlijk gegeten en een paar uurtjes kunnen slapen. Toen ik wakker werd, was het uitzicht schitterend, van Mongolie tot Beijing, fantastisch. Op het vliegveld werd ik opgevangen door Daniel, een oud-collega van papa. Samen in een taxi van het vliegveld naar het treinstation en hij heeft heel veel nuttige tips met mij gedeeld! Op het station heb ik mijn eerste Chinese fastfood gehad! De treinreis van Beijing naar Jinan verliep perfect, op de minuut op tijd; dat was bijna wennen, vergeleken met de NS. Het uitzicht was niet zo spectaculair, dus heb ik mooi nog een uurtje kunnen dutten. Op het treinstation werd ik opgevangen door studenten van Shandong University, en vervoerd in een aftandse oude touringcar naar mijn locatie. Nu kon het settlen en wennen gaan beginnen!!
Heb me gelijk kunnen registreren en mijn kamer was eigenlijk in een vloek en een zucht geregeld. Ook mijn buddy ontmoet! Een Chinese, die Japans studeert, en alle stereotypen kunnen erop los gelaten worden! 12 uur per dag, zeven dagen in de week studeren met een matige beheersing van het Engels. Toen ik op mijn kamer kwam, schrok ik wel een klein beetje, vrij primitief. Toen ik mijn koffer had uitgepakt was het al wat meer mijn eigen kamer, gelukkig. Dat was dag 1! Binnen 24 uur van Kessel op mijn kamer in Jinan! Op dag 2 zou mijn buddy om negen uur bij mijn kamer zijn, en zouden we een simkaart gaan regelen. Ontbijt was een heeeeele vieze ham sandwich en koffie met veel te veel suiker en melk, not my favorite. Vervolgens hebben we er de hele dag over gedaan om mijn simkaart te regelen, omdat verschillende winkels dicht waren, uiteindelijk wel gelukt! Heb internet op mijn telefoon en kan binnen China gewoon bellen. What's app werkt dus weer :D Op zondag had ik mijn orientatie met de andere buitenlandse studenten! In een chique collegezaal kregen we 's ochtends een introductie. Dit ging in rap tempo, in anderhalf uur werden acht presentaties afgeraffeld. Combinatie van het tempo en slechte Engels, zorgde voor wat verwarring in de zaal! Ook bij mij, dus ben ik erna naar mijn situatie gaan vragen. Door allerlei misverstanden het eerste tripje door de stad gemist en nog niets geregeld, dat was wel een behoorlijke teleurstelling. Blijkt dat ik een behoorlijke uitzondering ben, ben een van de weinigen die totaal geen Chinees spreekt, de meeste buitenlanders zijn hier om minimaal twee jaar Chinees te studeren. Alleen nog een student uit Tadjikistan en Griekenland ontmoet, die een beetje in dezelfde situatie zitten. Dit maakt de uitdaging nog groter voor mij! Op dag drie heb ik 's ochtends lekker kunnen skypen met Robin, want heb nu ook internet op mijn laptop! Op deze maandag kwam er al meer op zijn pootjes terecht, registratie geregeld en 's avonds al mijn eerste college! Ook hier spannend, want bleek dat het lokaal was gewijzigd! Dus iets te laat in college, was geen probleem. De hele klas schrok zich wel een ongeluk toen ik binnenkwam, samen met een Duitse was ik de enige niet-Chinees. Gelukkig was het college wel volledig in Engels. 's Avonds een half uurtje met papa gebeld en geskyped met Robin! Vandaag had ik twee colleges, beide helaas niet in het Engels, dat maakt het wel echt ingewikkeld voor mij. Nog een Duitse erbij, maar ook deze twee Europeanen volgen niet hetzelfde programma als ik. Moet gaan uitzoeken hoe ik dit ga oplossen, want college volgen in het Chinees is echt geen optie!! Vanmiddag wat spulletjes gekocht in het supermarktje dichtbij en voor de eerste keer van de straat gegeten! Na even twijfelen toch gedaan, en het was heerlijk! Hier een exotisch gezelschap ontmoet, drie Nepalezen en twee studenten van Fiji. Dit zorgt ervoor dat ik het leuk ga vinden!! Hopelijk komen er meer van dit soort momenten en dan kan ik me echt gaan settlen en thuis voelen. Heb me ook opgegeven voor een hike van 20 kilometer aanstaande zaterdag met internationale studenten, kijk er nu al naar uit!

Zo. Dit was een uitgebreid verslag! Een hoop ervaringen al bij elkaar, omdat ik een paar dagen geen toegang tot het internet had. Ook komen er een aantal nieuwe foto's bij dit verslag!

De groenten vanuit China!

  • 10 September 2013 - 14:39

    Corry:

    Hallo lieve Jelle,

    Wat een leuk verslag. We weten nu in elk geval precies hoe het met je gaat!!

    De kamer ziet er best goed uit toch!? Je zult zien over een maandje loopt alles op rolletjes en heb je
    er veel nieuwe vrienden bij.

    Veel succes!

    Liefs Corry

  • 10 September 2013 - 22:35

    John:

    Hoi Jelle,

    Nou als ik je verhaal lees toch een hele onderneming en dan in en land.......... ja moeilijk en vooral die taal barrière. Maar het gaat goed komen misschien duurt het wat maar och handen en voeten toch.
    Maar je ben er en , kamertje en (lekker) eten toch ook belangrijk.
    Goed succes en wacht op je volgende verslag.

    Groetjes,
    John

  • 11 September 2013 - 17:34

    Maik Maassen:

    Hey Jelle,

    Zo te zien begint alles een beetje goed te komen daar!
    Dat chinees zul je wel zo geleerd hebben als je colleges moet volgen haha :p

    Ben benieuwd naar al je avonturen en wens je een top ervaring toe!

    Groetjes,

    Maik

  • 12 September 2013 - 13:33

    Jeroen Voorter:

    Heij Jelle,

    Mooie foto's, leuk verslag.
    Och zo'n kamer ben je wel gewend in Tilburg;).
    Succes man!

    Gr. Jeroen

  • 13 September 2013 - 08:28

    Lotte:

    Ni HAOO!
    Leuk verslag Jellee!! Goedzo je hebt vrienden gemaakt, ook chinese vrienden maken he?!;p Fijn dat je het nu al iets meer naar je zin hebt:) Ik hoop dat we vanavond even kunnen skypen:)
    Nog heeeeel veeeeel plezieer, en ik mis je heeeeeel eerrrgg!!

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Lotteee

    P.S. ik kan je mijn chinese boekje wel doorsturen;)

  • 14 September 2013 - 20:20

    Trudi Zeegers:

    Hoi Jelle,wat een lang verslag en leuk om te lezen. Ik lees dat de eerste dagen wel wat moeite kost ,maar t komt allemaal goed! Hoe gaat t met t eten,je gaat de Rozentuin nog missen!!Gelukkig kan je met Robin skypen! Ik volg je verder en ben nu al benieuwd naar je volgende verslag en hoe t allemaal gaat. Veel succes daar en groetjes van Wiliam en mij. Doei Jelle.

  • 15 September 2013 - 09:42

    Johanna:

    NI HAO lieve Jelle,

    Wat leuk om zo'n mooi uitgebreid verslag te lezen.
    Natuurlijk is het ontzettend wennen in een ver land, alles is er anders en als je dan ook nog niet goed kunt communiceren met elkaar maakt het er dat niet makkelijker op!
    Maar ik lees dat het al een stuk beter gaat en dat je al aardig begint te genieten ;-)
    Ik ben benieuwd hoe je je tocht hebt ervaren afgelopen zaterdag.
    Fijn dat je veel contact kunt onderhouden met Robin, dat is heerlijk voor jullie beiden!
    We blijven je volgen lieve Jelle, nog veel plezier en succes en natuurlijk de groeten van iedereen die je kent hier uit Helje Dörp!
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Lieve groetjes,
    Johanna xxx

  • 16 September 2013 - 12:58

    Marlies Lennaerts:

    Hoi Jelle, leuk om je te volgen af en toe, het gaat helemaal goed komen! Prachtig toch? zo'n ervaring op doen .Geniet ervan! Groetjes uit stormachtig Kessel. Marlies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Welkom op mijn profiel! Ik ga het komend half jaar een ontzettend spannende tijd tegemoet. Een semester studeren in China! Om wat specifieker te zijn zal ik verblijven in Jinan. Een half jaar studeren, nieuwe taal (proberen te) leren, nieuwe mensen leren kennen en het Verre Oosten ontdekken! Als klap op de vuurpijl zal ik na mijn semester een aantal weken met Robin door het zuiden van Australie trekken. Ik houd jullie op de hoogte!

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 10018

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 20 Februari 2014

Semester Studie in Jinan

Landen bezocht: