The End - Reisverslag uit Jinan, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu The End - Reisverslag uit Jinan, China van Jelle Ooster - WaarBenJij.nu

The End

Door: Jelle van 't Ooster

Blijf op de hoogte en volg Jelle

18 Januari 2014 | China, Jinan

04:30, een uur voordat de reis terug begint. Dit was het dan! Vijf schitterende, waardevolle, leerzame en intrigerende maanden. De eerste paar weken waren soms zwaar en frustrerend, maar achteraf is alles waardevol geweest en heeft me veel geleerd. Ik ging er in met het motto "Sta open voor alles", en ik geloof dat met dit motto elke uitdaging bijdraagt aan de ervaring. Een aantal hoogtepunten die me altijd bij zullen blijven van dit avontuur: ontzettend veel nieuwe, interessante mensen ontmoet, een schitterende nieuwe cultuur leren kennen, een fantastische reis naar Thailand gehad en ontzettend veel plezier gehad.
De afgelopen maand is ontzettend snel voorbij gegaan, waar ook weer veel leuke dingen zijn gebeurd. Nadat Vester is weggegaan kwam snel genoeg de familie aan in Beijing! Leuk om ze te kunnen rondleiden door het mysterieuze China. Vijf dagen in Beijing geweest in een heerlijk hotel in het midden van de stad. Het was leuk voor mij om ook nog wat nieuws te doen, we zijn in het Zomerpaleis geweest, het schitterende vakantieadresje van de keizer. Dit is echt een absolute aanrader voor iedereen die naar Beijing wil gaan. Kerstavond in het hotel gegeten, toch nog enigszins het kerstgevoel gekregen hierdoor. Op Eerste Kerstdag zijn we met z'n allen naar Jinan gegaan voor een aantal dagen in mijn stad. Een enorm verschil natuurlijk; geen luxe, een veel minder interessante stad, maar wel het 'echte' China denk ik. Hopelijk hebben jullie het allemaal leuk gevonden! Op de 30e heb ik ze weer veilig op de trein gezet en iedereen was voor het eind van 2013 weer thuis. Oud op Nieuw hier in China was ook een ervaring op zich. Het wordt hier niet gevierd, en er wordt absoluut niets aan gedaan. We hebben met een aantal gezellig gegeten, waar zelfs een beetje vuurwerk werd afgestoken! Wel apart, op het moment dat onze pijlen op waren, zag Jinan er weer uit als normaal, alsof er niets gebeurd was. Aparte beleving om de switch van 2013 naar 2014 mee te maken in een land waar die switch niet gevierd wordt.
Na Oudjaarsavond ging de focus op de tentamens die gehaald moesten worden. 4 tentamens en 2 presentaties. Zoals het onderwijs hier niet op een hoog niveau lag, zo was dat ook met de testmomenten. Goed te doen en waarschijnlijk ruim gehaald.
Dit weekend heb ik van iedereen afscheid genomen en het semester op een gezellige manier afgesloten. China was een schitterende ervaring, een fantastisch land waar ik zeker terug wil komen. En .. het is nog niet over! Deel twee van het avontuur gaat nu beginnen. Via Chengdu en Kuala Lumpur vlieg ik naar Sydney naar Robje! Heerlijk voor vier weken genieten in Australie. De cultural schock backwards, nu weer wennen aan het westerse leven en de westerse gebruiken. Via Sydney, Melbourne, Adelaide, Alice Springs en Darwin ga ik zo ook een klein beetje meemaken van de grote reis die Robin aan het maken is. Ik kijk er ontzettend naar uit!
Dus, het einde van een hoofdstuk, maar zeker niet het einde van een boek!

  • 19 Januari 2014 - 00:41

    Papa:

    Lieve Jelle,

    Fantastisch dat je zo'n mooie, leerzame tijd hebt meegemaakt. Jouw motto heeft je daar zeker bij geholpen. Het is dan ook heel goed te begrijpen dat het afscheid vreemd en moeilijk aanvoelt. Afscheid van het grote land, China, met z'n grootste cultuur, maar vooral ook van je nieuwe vrienden.
    Wij hebben er zeker van genoten om 10 dagen bij jou te zijn en China ook een beetje te leren kennen. Ik ben er vaak voor 't werk geweest, maar privé en met jou als gids is een veel meer intense ervaring. We vinden het ook heel erg leuk dat we jouw leef en studeer omgeving gezien en geproefd (:-)) hebben. Daardoor betekenen jouw verhalen en ervaringen heel veel meer voor ons.

    Een heel goede reis naar Australië, lieverd! Ga er lekker van en met Robin genieten. We houden contact ook in het nieuwe hoofdstuk.

    Dikke pakkerd!

  • 19 Januari 2014 - 10:55

    John:

    Hoi Jelle,

    Ja een hele ervaring rijker een bijzonder land, het cultuur en dan je vriendenkring. Een mooie en leerzame ervaring voor je maar nu onderweg naar Australië naar onze Robje. Ook daar is het bijzonder vooral mooi en groot.
    Geniet van de periode daar met zijn 2tjes en maak er een leuke tijd van.
    Ben voorzichtig , geniet van al het moois en ik hoor wel iets van jullie.

    Groetjes,
    John

  • 01 Februari 2014 - 12:07

    Johanna:

    Lieve Jelle,

    Wat een mooi eindverslag vanuit China.
    Wat fijn dat je dit allemaal hebt kunnen meemaken.

    Inmiddels ben je alweer een tijdje samen met Robin in Australië, om samen 4 weekjes te genieten van dit mooie grootse fantastische en vriendelijke land, wat ik inmiddels weet van alle uitgebreide verslagen van Robin. Geniet samen van iedere minuut Jelle en neem dit prachtige veelzijdige land met al zijn facetten heerlijk in je op! Een onvergetelijke ervaring erbij! Ik denk aan jullie.

    Lieve knuffel van Johanna xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Welkom op mijn profiel! Ik ga het komend half jaar een ontzettend spannende tijd tegemoet. Een semester studeren in China! Om wat specifieker te zijn zal ik verblijven in Jinan. Een half jaar studeren, nieuwe taal (proberen te) leren, nieuwe mensen leren kennen en het Verre Oosten ontdekken! Als klap op de vuurpijl zal ik na mijn semester een aantal weken met Robin door het zuiden van Australie trekken. Ik houd jullie op de hoogte!

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 2232
Totaal aantal bezoekers 10009

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 20 Februari 2014

Semester Studie in Jinan

Landen bezocht: